پروتز بیضه (بیضه مصنوعی): فواید، عوارض و نحوه عمل

پروتز یک ابزار مصنوعی است که برای جایگزینی در بخشی از بدن استفاده می‌شود. هنگامی که یک مرد بدون بیضه متولد می‌شود یا به علت آسیب یا بیماری مجبور به برداشتن بیضه می‌شود، پزشک می‌تواند از کاشت پروتز بیضه به منظور پر کردن فضای خالی در کیسه‌ی بیضه (کیسه حاوی بیضه‌ها) استفاده کند.

پروتز تنها به منظور بهبود ظاهر و تسکین ترس‌های روانی استفاده می‌شود و هیچ یک از عملکردهای یک بیضه واقعی را ندارد. پروتز بیضه از نظر وزن، شکل و احساس، شبیه به بیضه‌ی طبیعی است و در اندازه‌های مختلف در دسترس است به طوری که بیضه‌ها با یکدیگر کاملاً همسان و مشابه خواهند بود.

مطالعات انجام شده چندین اثر روانشناختی منفی را که می‌تواند بر اثر از دست دادن یا عدم وجود بیضه حاصل شود، توصیف کرده‌اند و نشان داده‌اند که جنبه زیبایی ایمپلنت‌های بیضه پر شده با محلول سالین می‌تواند باعث به وجود آمدن اعتماد به نفس شود.

دلایل از دست دادن بیضه:

•در هنگام تولد ناقص شده یا از دست رفته است.

•جراحی حذف بیضه به علت آسیبی مانند پیچ خوردگی شدید بیضه (چرخش).

•عدم پایین رفتن به طرف کیسه بیضه •حذف به علت عفونت

•حذف به منظور درمان سرطان بیضه

•حذف به عنوان بخشی از جراحی تغییر جنسیت زن به مرد

مزایای استفاده از ایمپلنت بیضه عبارتند از: جراحی برای قرار دادن ایمپلنت بیضه می‌تواند بصورت سرپایی در حدود یک ساعت انجام شود و بیمار معمولا در همان روز به خانه بر می‌گردد. بهبودی تنها چند روز طول می‌کشد. لازم به ذکر است که تنها جراحانی که دارای دانش تخصصی پروتزهای بیضه هستند، باید چنین عمل جراحی را انجام دهند.